1. (11) Člen vlády: a) Má právo účastnit se schůzí obou komor Parlamentu, jejich výborů a komisí. b) Má právo účastnit se schůzí obou komor Parlamentu; právo účastnit se schůzí jejich výborů a komisí má, jen pokud byl pozván. c) Nemá právo účastnit se schůzí obou komor Parlamentu, jejich výborů a komisí, není-li členem některé z komor. 2. (13) Pravomocí prezidenta republiky není: a) Jmenovat členy Bankovní rady České národní banky. b) Jmenovat a povyšovat generály. c) Jmenovat nejvyššího státního zástupce. 3. (18) Obec je podle Ústavy České republiky samostatně spravována: a) Starostou. b) Zastupitelstvem. c) Radou obce. 4. (38) Audit výkonu podle zákona o finanční kontrole je zaměřen na zkoumání: a) Hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti operací. b) Systémů zajištění příjmů a financování organizace. c) Údajů vykázaných ve finančních výkazech. 5. (39) Za závažné zjištění z vykonaných finančních kontrol se podle zákona o finanční kontrole považuje: a) Zjištění, na jehož základě kontrolní orgán oznámil podle zvláštního právního předpisu státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin. b) Zjištění neoprávněného použití, zadržení, ztráty nebo poškození veřejných prostředků v hodnotě přesahující 50 000 Kč. c) Zjištění, na jehož základě kontrolní orgán zahájil řízení o přestupku. 6. (42) Mezi vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce dle zákona o obcích nepatří: a) Rozhodování o nabytí a převodu hmotných nemovitých věcí včetně vydání nemovitostí podle zvláštních zákonů, s výjimkou inženýrských sítí a pozemních komunikací; převodu bytů a nebytových prostorů z majetku obce. b) Zřizování a rušení příspěvkových organizací a organizačních složek obce, schvalování jejich zřizovací listiny. c) Plnění úkolů statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. 7. (67) Ústředním orgánem státní správy není: a) Digitální a informační agentura. b) Nejvyšší správní soud. c) Národní bezpečnostní úřad. 8. (74) Nesprávné je tvrzení, že podle zákona o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy: a) Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve věcech politiky bydlení. b) Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve věcech pohřebnictví. c) Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy pro řízení činnosti obcí a měst. 9. (89) Zatčená osoba musí být podle Listiny základních práv a svobod odevzdána soudu do: a) 12 hodin. b) 24 hodin. c) 48 hodin. 10. (93) Občané mají podle Listiny základních práv a svobod právo na: a) Bezplatné vzdělání v základních a středních školách, ne však na vysokých školách. b) Bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. c) Bezplatné vzdělání v základních, středních a vysokých školách. 11. (114) Pravidla etiky státních zaměstnanců upravují vstřícnost v jednání státních zaměstnanců: a) Pouze ve vztahu ke služebnímu orgánu a ostatním zaměstnancům služebního úřadu. b) Pouze ve vztahu k veřejnosti a představeným. c) Ve vztahu k veřejnosti a k ostatním zaměstnancům ve služebních úřadech. 12. (123) Dle zákona o státní službě po dobu trvání služebního poměru: a) Nesmí představený vykonávat žádnou funkci v politické straně nebo politickém hnutí. b) Nepřísluší představenému vykonávat právo na stávku. c) Může představený vykonávat funkci v politické straně nebo politickém hnutí, pokud je výkon této funkce bezplatný. 13. (133) Služební předpis stanoví dle zákona o státní službě: a) Organizační věci služby, vydává se v písemné podobě. b) Příkazy k výkonu služby, vydává se v písemné podobě. c) Organizační věci služby, nemusí být vydán v písemné podobě. 14. (160) Občanský zákoník se v pracovněprávních vztazích: a) Použije podpůrně (subsidiárně) vůči zákoníku práce za předpokladu dodržení základních zásad
pracovněprávních vztahů. b) Nikdy nepoužije. c) Použije jen tam, kde to zákoník práce výslovně připouští. 15. (161) Zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď z pracovního poměru pouze z důvodů uvedených v § 52 zákoníku práce. Který z následujících důvodů mezi ně nepatří? a) Ruší-li se zaměstnavatel nebo jeho část. b) Stane-li se zaměstnanec nadbytečným vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele nebo příslušného orgánu o změně jeho úkolů, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách. c) Nelze-li po zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnance nadále zaměstnával. 16. (170) Peněžité plnění poskytované zaměstnanci za práci vykonanou na základě dohody o provedení práce se podle zákoníku práce nazývá: a) Mzda. b) Plat. c) Odměna z dohody. 17. (174) Ve věcech náhrady škody podle zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem jménem státu jednají: a) Obecní a krajské úřady. b) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady. c) Zastupitelstva územních samosprávných celků. 18. (196) Podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů je správce povinen dokumentovat: a) Zjištěné porušení zabezpečení osobních údajů, způsobené zvnějšku. b) Pouze závažné porušení, které současně ohlašuje Úřadu pro ochranu osobních údajů. c) Jakékoli zjištěné porušení zabezpečení osobních údajů. 19. (204) Kritickou informační infrastrukturou podle zákona o kybernetické bezpečnosti rozumíme: a) Informační systémy, na nichž jsou vytvářeny, uchovávány a přenášeny utajované informace. b) Veškeré informační systémy fungující a operující na území České republiky. Dohromady tvoří síť kritických systémů stěžejních pro suverénní fungování státu. c) Prvek nebo systém prvků kritické infrastruktury v odvětví komunikační a informační systémy v oblasti kybernetické bezpečnosti. 20. (208) Varování podle zákona o kybernetické bezpečnosti: a) Je zveřejněno na internetových stránkách Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a oznámeno povinným osobám dle zákona o kybernetické bezpečnosti. b) Je provedeno jednotným systémem varování a informování. c) Je provedeno sdělovacími prostředky (rozhlasem, televizí, místním rozhlasem), tzv. mluvícími sirénami, vozidly složek integrovaného záchranného systému. 21. (209) Mezi povinnosti, které provozovatelé základních služeb musí podle zákona o kybernetické bezpečnosti po určení plnit, patří: a) Předat Národnímu úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost veškerá data. b) Zaslat Národnímu úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost kontaktní údaje. c) Zaslat Národnímu úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost plán rozvoje společnosti. 22. (216) O námitkách kontrolované osoby proti kontrolnímu protokolu rozhoduje podle zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu: a) Senát Nejvyššího kontrolního úřadu. b) Vedoucí skupiny kontrolujících. c) Kolegium Nejvyššího kontrolního úřadu. 23. (218) Prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu: a) Nelze po dobu jejich funkčního období z funkce odvolat. b) Může odvolat jen prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny. c) Může odvolat předseda vlády na návrh kolegia Nejvyššího kontrolního úřadu. 24. (255) Nezaplatí-li žadatel ve stanovené lhůtě správní poplatek, k jehož zaplacení byl ve správním řízení povinen, správní orgán: a) Podá obecnému správci daně návrh na provedení exekuce. b) Žádost rozhodnutím zamítne. c) Řízení o žádosti usnesením zastaví. 25. (257) Proti rozhodnutí odvolacího správního orgánu se dle správního řádu: a) Lze odvolat. b) Nelze odvolat. c) Lze odvolat, jestliže odvolací správní orgán tímto rozhodnutím změnil rozhodnutí orgánu prvního stupně. 26. (258) Vezme-li žadatel svou žádost zpět, správní orgán: a) Řízení usnesením zastaví. b) Může pokračovat v řízení a vydat rozhodnutí, vyžaduje-li to veřejný zájem. c) Tuto skutečnost poznamená do spisu a nečiní v řízení další úkony. 27. (266) Odpor je řádným opravným prostředkem proti: a) Usnesení. b) Příkazu. c) Rozhodnutí, které vydal ústřední správní úřad, ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu v prvním stupni. 28. (272) Ochrannými opatřeními jsou: a) Omezující opatření a zabrání věci nebo náhradní hodnoty. b) Zákaz činnosti a omezující opatření. c) Propadnutí věci nebo náhradní hodnoty a zákaz činnosti. 29. (281) Blokační menšinu v Radě Evropské unie musí tvořit minimálně: a) Čtyři členové Rady Evropské unie. b) Pět členů Rady Evropské unie. c) Šest členů Rady Evropské unie. 30. (289) Smlouva o fungování Evropské unie zavádí pojem občanství Unie. To znamená, že: a) Občan členského státu, pokud má zájem, může o toto občanství požádat. b) Občanství Unie automaticky nahradilo občanství členských států. c) Občanství Unie doplňuje občanství státu, nenahrazuje je.